Darbs ar talantīgajiem skolēniem – Oskara Kaulēna praktiskais seminārs Cēsīs
27. augustā Cēsu Draudzīgā aicinājuma ģimnāzijā notika Oskara Kaulēna vadītais seminārs “Darbs ar talantīgajiem skolēniem: daudzveidīgas inteliģences attīstīšanas iespējas mācību stundās”, kurā piedalījās Vecpiebalgas vidusskolas pedagogi, kā arī skolotāji no citām Cēsu izglītības iestādēm. Pasākums bija praktiski orientēts un sniedza jaunu skatījumu uz skolēnu spējām, talantiem un to attīstīšanas iespējām mācību procesā.
Semināra laikā skolotāji iepazinās ar Hovarda Gārdnera daudzveidīgās inteliģences teoriju, kas ļauj plašāk ieraudzīt katra skolēna potenciālu. Tika aplūkoti astoņi dažādi inteliģences veidi – loģiski-matemātiskā, lingvistiskā, starppersonu, ķermeņa-kinestētiskā, muzikālā, vizuāli telpiskā, intrapersonālā un dabaszinātniskā. Katrā no šiem aspektiem tika iezīmēts, kā konkrētās spējas izpaužas skolēnu darbībā, kādas mācību metodes palīdz tās attīstīt, kādi ieguvumi iespējami un ar kādiem izaicinājumiem var nākties saskarties. Īpaši vērtīga bija iespēja pildīt pašnovērtējuma testu, kas ļāva pedagogiem atklāt savas dominējošās inteliģences un saprast, kā tās ietekmē mācību pieejas un skolotāja darba stilu.
Būtiska daļa tika veltīta arī Roberta Gaņjē deviņu mācību notikumu modelim, kas palīdz strukturēt efektīvu mācību procesu. Tika iepazīti visi posmi – sākot ar uzmanības piesaisti un sasniedzamo rezultātu izvirzīšanu, turpinot ar jauna satura apguvi un prasmju praktizēšanu, līdz pat atgriezeniskās saites sniegšanai, snieguma izvērtēšanai un apgūtā zināšanu pārneses veicināšanai. Lai šo modeli labāk saprastu, skolotājiem bija iespēja piedalīties renesanses tēmai veltītā paraugstundā, kurā tika soli pa solim izdzīvoti visi deviņi mācību posmi. Tā bija lieliska iespēja pašiem iejusties skolēna lomā, piedzīvot dažādās aktivitātes un gūt jaunas idejas savām stundām.
Semināra laikā nozīmīga loma bija arī sadarbībai un pieredzes apmaiņai. Skolotāji darbojās pāros un grupās, diskutēja par efektīvām metodēm, dalījās idejās un ieguva jaunus risinājumus darbam ar skolēniem. Šāda mācīšanās forma ļāva ne tikai bagātināt savas zināšanas, bet arī veicināja jaunu kontaktu veidošanos ar kolēģiem no citām skolām, paplašinot redzesloku par dažādu pieeju izmantošanu mācību vidē.
Seminārs sniedza daudz vērtīgu atziņu un iedvesmas, kā ikdienas darbā atbalstīt skolēnu stiprās puses un veicināt viņu talantu attīstību. Paldies Oskaram Kaulēnam par profesionālo un iedvesmojošo nodarbības vadīšanu, kā arī Vecpiebalgas vidusskolas direktorei un vadības komandai par iespēju piedalīties šajā nozīmīgajā pasākumā.